Opis studiów
„Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej”
„Risk Management in Offshore Oil & Gas and Offshore Wind Industry"
Motto: Wsparcie przemysłu offshore oraz sektora energii odnawialnej poprzez efektywne i bezpieczne zarządzanie ryzykiem w projektach offshorowych.
CEL STUDIÓW
Studia podyplomowe „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej” zapewniają wiedzę, która w połączeniu z doświadczeniem umożliwi uczestnikom zajęć identyfikację szerokiego zakresu zagrożeń związanych z morskim przemysłem wydobywczym i energetyką wiatrową, a następnie analizę i ocenę oraz zarządzanie i kontrolę ryzyka związanego z tymi zagrożeniami. Znajomość międzynarodowych standardów i systemów zarządzania ryzykiem w projektach, z uwzględnieniem wyzwań i zagrożeń specyficznych dla branży OO&G (OffshoreOil&Gas) oraz OWE (Offshore Wind Energy), pozwoli skutecznie realizować projekty i świadczyć usługi na rzecz tych branż z zachowaniem bezpieczeństwa.
Absolwent studiów podyplomowych „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej” zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu:
- zagadnień związanych z polityką energetyczną UE i Polski, zasad funkcjonowania rynku energii oraz uwarunkowań legislacyjnych związanych z gospodarką energetyczną;
- zagadnień dotyczących zarządzania ryzykiem w projektach, w szczególności w projektach offshorowych branż OO&G (OffshoreOil&Gas) oraz OWE (Offshore Wind Energy);
- zagadnień organizacyjnych i technicznych związanych z ryzykiem realizacji projektów offshorowych;
- zagadnień dotyczących procesu przygotowania projektów; określania zakresu odpowiedzialności i obowiązków; przygotowania harmonogramu rzeczowo-terminowo-finansowego; tworzenia planu zarządzania ryzykiem w projektach offshorowych;
- metodyki zarządzania ryzykiem w projektach; identyfikacji zagrożeń i ryzyk; analizy i oceny ryzyka;
- prewencji, monitorowania i sterowania ryzykiem; planowania mechanizmów zmniejszających ryzyko przy realizacji projektów offshorowych oraz ograniczających możliwość wystąpienia negatywnych scenariuszy;
- planowania strategii działania w odniesieniu do ryzyka, sposobu monitorowania i raportowania wystąpienia ryzyka, sposobów dokumentowania zarządzania ryzykiem;
- wyzwań i zagrożeń specyficznych dla projektów branż OO&G oraz OWE w kontekście monitorowania i mitygacjiryzykdotyczących ich;
- wykorzystania metod i narzędzi informatycznych do analizy i oceny ryzyka w projektach;
- wykorzystania standardów zarządzania projektami i ryzykiem w projektach oraz dedykowanego oprogramowania;
- weryfikacji i oceny efektywności podejmowanych działań.
Sławomir Bałdyga – Dyrektor Pionu Nadzorów Przemysłowych PRS S.A. Ukończył studia podyplomowe na Politechnice Gdańskiej na kierunku Morska Energetyka Wiatrowa. Posiada 9 letnie doświadczenie jako Offshore Lead Surveyor oraz członek Safety Improvement Team w towarzystwie klasyfikacyjnym American Bureau of Shipping (ABS), zdobyte w Azji między innymi w Japonii, Vietnamie oraz Korei Południowej w największych stoczniach świata: SAMSUNG, DSME, HYUNDAI. Specjalizuje się w prototypowych konstrukcjach offshore: TLP, Drillships, platformy typu Jack-up, statki instalacyjne typu Jack-up, platformy typu semi-sub, platformy stacjonarne, FSO, FPSO, FLNG, LNG oraz FSRU.
W dniu 12 stycznia 2022r. powołany przez Ministra Klimatu i Środowiska, Annę Moskwę, na członka Rady Koordynacyjnej ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej. Członek Rady Przedsiębiorców Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Od 2017 r. do dnia dzisiejszego związany z Polskim Rejestrem Statków S.A. (PRS S.A.) w Pionie Nadzorów Przemysłowych odpowiedzialny za rozwój oraz nadzór nad jednostkami oraz instalacjami offshore na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej. Autor i współautor przepisów klasyfikacyjnych, publikacji, instrukcji, artykułów oraz opracowań między innymi na potrzeby Towarzystw Klasyfikacyjnych. Posiada kilkuletnie praktyczne doświadczenie związane z opiniowaniem projektów dyrektyw Unii Europejskiej, ustaw oraz rozporządzeń w Polsce. Doświadczony dydaktyk, instruktor z wieloletnią praktyką w obszarach związanych z certyfikacją, bezpieczeństwem, standardami technicznymi, wymogami Państwa, nadzorami, analizą ryzyka, MODU, FSRU, Offshore Wind, Oil & Gaz realizowanych miedzy innymi na studiach podyplomowych Morska Energetyka Wiatrowa na Politechnice Gdańskiej.
Magdalena Bogalecka – z wykształcenia chemik, doktor nauk ekonomicznych w zakresie towaroznawstwa, doktor habilitowany nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie naukowej inżynieria lądowa i transport. Od 1995 roku związana z Uniwersytetem Morskim w Gdyni jako pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Jakości Produktów Przemysłowych i Chemii na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości. Prowadzi zajęcia m.in. z chemii morza, chemii wody, paliw i smarów, ochrony środowiska morskiego, podstaw ratownictwa chemicznego, przeładunku towarów niebezpiecznych oraz wykorzystania zasobów morskich. Także wykładowca kursów doskonalących wiedzę i umiejętności kadry morskiej, z ramienia Międzynarodowej Organizacji Morskiej przy Studium Doskonalenia Kadr Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Członek Sekcji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego – MEPC przy Polskim Rejestrze Statków, ośrodku ds. Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Polskiego Towarzystwa Bezpieczeństwa i Niezawodności. Autorka monografii oraz ponad 100 artykułów z zakresu bezpieczeństwa transportu morskiego towarów niebezpiecznych, ratownictwa chemicznego na morzu oraz modelowania konsekwencji wypadków infrastruktur krytycznych.
Jakub Budzyński – Wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej, Supply Chain & Stakeholder Manager w Simply Blue Group, konsultant branżowy w sektorze offshore wind. Ekspert w dziedzinie łańcucha dostaw dla sektora morskiej energetyki wiatrowej oraz regulacji rynku polskiego w tej dziedzinie, związany od początku kariery zawodowej z sektorem morskiej energetyki wiatrowej. Specjalista w zakresie polityki klimatycznej I energetycznej. Współautor propozycji rozwiązań regulacyjnych i systemowych dla polskiego sektora offshore wind. Doświadczony w praktyce realizacji projektów morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Współautor koncepcji promowania tzw. local content w łańcuchu dostaw dla bałtyckich projektów morskich farm wiatrowych, aktywny uczestnik prac nad treścią Ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (tzw. Ustawa Offshore) z dn. 17.12.2020 r. Jeden z inicjatorów oraz autorów Porozumienia Sektorowego na rzecz Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej w Polsce (Polish Offshore Wind Sector Deal), podpisanego w dniu 15.09.2021 roku w Warszawie przez ok. 200 podmiotów, na czele z przedstawicielami rządu oraz największych podmiotów działających w skali globalnej na rynku projektów morskich farm wiatrowych oraz w łańcuchu dostaw. Nagrodzony w 2021 roku przez Ministra Klimatu i Środowiska za szczególny wkład w rozwój sektora offshore wind w Polsce. Gościnny wykładowca Politechniki Gdańskiej, aktywny uczestnik prac Komitetu Sterującego Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK).
Jarosław Cydejko – pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, doktor nauk technicznych, kapitan żeglugi wielkiej. Od 1991 związany z Uniwersytetem Morskim w Gdyni jako pracownik naukowo-dydaktyczny oraz instruktor i wykładowca na kursach specjalistycznych i kwalifikacyjnych dla kadr operacyjnych i zarządzających statkami. Organizator i wykładowca pierwszych polskich szkoleń przeznaczonych dla załóg statków offshorowych wyposażonych w systemy dynamicznego pozycjonowania (DP) i akredytowanych przez Nautical Institute. Wieloletni instruktor szkoleń symulatorowych dla operatorów systemów DP eksploatowanych na statkach offshorowych. Swoją działalność naukowo-dydaktyczną łączy z praktycznym wykonywaniem zawodu jako członek kadr operacyjnych i zarządzających różnych typów statków offshorowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na dynamicznie pozycjonowanych statkach i platformach offshorowych eksploatowanych na polach naftowych w różnych rejonach świata. Autor kilkunastu publikacji naukowych dotyczących eksploatowanych na morzu satelitarnych systemów nawigacyjnych, współautor książki „Statki i technologie offshorowe w zarysie”.
Dawid Dobrzański – Kierownik Inspektoratu Offshore PRS (Polski Rejestr Statków S.A.). Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej, kierunku Mechanika i Budowa Maszyn oraz Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Ukończył studia podyplomowe „Bezpieczeństwo Procesów Przemysłowych" na Politechnice Łódzkiej. Inżynier z 9-letnim doświadczeniem w branży morskiej i offshore. Jego doświadczenie obejmuje takie zadania jak inspekcje i odbiory jakościowe, weryfikacja i komplementacja dokumentacji, przeglądy jednostek offshore, audyty, remonty i przebudowy, próby ciśnieniowe rur, rurociągów i tubingu, zarządzanie projektami. Posiada ponad 5 letnie doświadczenie na stanowisku Kontrolera jakości do spraw mechaniki, automatyki i prac rurarskich w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Pracując na tym stanowisku brał udział w dwóch największych projektach offshore zrealizowanych w Polsce, przebudowie platformy FPF-1 oraz przebudowie jednostki Hanne Knutsen w ramach projektu Martin Linge. Poprzednio pełniąc funkcję Specjalisty Technicznego w PRS odpowiadał za weryfikację i akceptację dokumentacji konstrukcji morskich, przeglądy konstrukcji, transport i rozruch, przeglądy platform morskich. Wśród głównych projektów, w których brał udział wymienić należy udział w przebudowie platformy „Petrobaltic". Dawid Dobrzański prowadził także nadzór techniczny, spawalniczy oraz nadzór nad montażem nowych modułów produkcyjnych platformy operacyjnej „Baltic Beta". Współpracował z organami rządowymi i wojskowymi oraz innymi Towarzystwami Klasyfikacyjnymi z Grupy IACS. Obecnie pełniąc funkcję Kierownika Inspektoratu Offshore rozwija kwestie związane z całą branżą Offshore w Polsce w tym źródłami odnawialnymi, jak również paliwami alternatywnymi ze szczególnym uwzględnieniem LNG i H2.
Robert Grzegorowski – Absolwent Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, oraz Uniwersytetu Walijskiego gdzie ukończył studia MBA w zarządzaniu projektami. Project Manager z wieloletnim doświadczeniem w realizacji projektów z sektora Oil & Gas na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Obecnie Commercial Director Baltic w N-Sea. Audytor wiodący systemów zarządzania jakości. Związany z morskim sektorem energetycznym od ponad 20 lat rozpoczynał swoją karierę zawodową od pracy na stanowisku mechanika wachtowego, poprzez inżyniera projektu po dyrektora biura zarządzania projektami. Od 2017 roku aktywnie zaangażowany w prace na rzecz rozwoju MEW w Polsce. Obecnie odpowiedzialny za realizacje jednego z pierwszych projektów MFW w Polsce. Członek Rady Koordynacyjnej Porozumienia Sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Panelista międzynarodowych oraz krajowych konferencji branżowych. Miłośnik sportów wodnych oraz Trójmiasta.
Magdalena Jabłonowska – Dyrektor Biura Bezpieczeństwa (QHSE), Osoba Wyznaczona (Designated Person Ashore) w LOTOS Petrobaltic S.A. Ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe w administracji morskiej i branży morskiej, w tym ponad 15-letnie na stanowiskach kierowniczych. W Latach 2002-2006, 2009-2014 pracowała w Ministerstwie ds. gospodarki morskiej m.in. na stanowisku Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Morskiego. W latach 2006-2009 pracowała w Fairhaven, MA USA, jako Dyrektor Techniczny dla Administracji Morskiej Dominiki. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, podyplomowych studiów Integracji Europejskiej (KSAP), studiów MBA International Executive (GFKM Gdańsk) oraz podyplomowych studiów „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej” na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Dodatkowo posiada uprawnienia audytora ISM, ISO 9001, ISO 14001 oraz ISO 45001, szkolenie w zakresie cyberbezpieczeństwa morskiego, jak i Risk Manager ISO 31000. Główne obszary działania to zarządzanie i nadzór nad bezpieczeństwem oraz ochroną środowiska, zarówno na lądzie, jak i na platformach morskich. Zapewnia wdrożenie i doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarzadzania, obejmującego normy ISO 9001:2015, ISO 14001: 2015 oraz ISO 45001:2018. Bogate doświadczenie na arenie międzynarodowej; członek delegacji rządowej na forach międzynarodowych, tkj. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO), Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). Członek Rady SAR, członek Zarządu WISTA Poland oraz Przewodnicząca Krajowej Sekcji ds. Statkowych Systemów i Wyposażenia (SSE) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Od ponad 20 lat posiada stopień kapitana jachtowego.
Patryk Juszkiewicz ─ Absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Od początku kariery zawodowej pracujący jako inżynier w obszarze rozpoznania geotechnicznego pod m.in. podmorskie rurociągi i kable energetyczne, fundamenty morskich farm wiatrowych. Nadzorował od strony technicznej oraz brał udział w kampaniach geotechnicznych wykonywanych dla celów inwestycji morskich farm wiatrowych oraz przemysłu ropy i gazu na rynkach Europejskim, Azjatyckim oraz Amerykańskim. Obecnie pełni rolę Eksperta ds. geotechniki w projektach morskich farm wiatrowych w PGE Baltica. Zajmuje się rozpoznaniem warunków gruntowych poprzez m.in. planowanie oraz prowadzenie kampanii geotechnicznych i badań laboratoryjnych.
Marek Kacprzak ─ radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Kacprzak Radcy Prawni. Specjalizuje się w doradztwie dla sektora morskiego i stoczniowego, w szczególności w projektach offshore i w projektach budowy statków. Doradzał największym polskim stoczniom. W ramach doradztwa na rzecz Crist S.A. uczestniczył w procesie budowy Innovation (NB 142/1) i Vidar (NB 130) dwóch statków typu Heavy Lift Jack up Vessel na potrzeby budowy morskich farm wiatrowych. Świadczył doradztwo prawne z zakresu prawa morskiego i prawa transportowego na rzecz PGNiG S.A. Reprezentuje podmioty zagraniczne w postępowaniach prowadzonych na terytorium polski (BigLift Shipping B.V. z siedzibą w Amsterdamie, Zeppelin GmbH z siedzibą w Friedrichshafen). Doradza w zakresie prawa transportowego, dla zagranicznych i krajowych przewoźników oraz dla ubezpieczycieli. Doradzał prawnie portom polskim i zagranicznym. Specjalizuje się w prowadzeniu audytów due dilligence przedsiębiorstw i projektów energetycznych. Reprezentuje klientów przed polskimi i zagranicznymi sądami, a także trybunałami, w tym przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu i trybunałami arbitrażowymi między innymi we Wiedniu i Zurychu. Prelegent na wielu międzynarodowych konferencjach i szkoleniach, w tym dla prawników zagranicznych np. w Stuttgardzie z zakresu prawa transportowego, w Antwerpii z zakresu prawa umów oraz Izby Przemysłowo-Handlowej w Kilonii z zakresu prawa nieruchomości. Jest członkiem polskich i międzynarodowych stowarzyszeń prawniczych m. in.: Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego, Niemiecko-Polskiego Stowarzyszenia Prawników i Niemiecko-Nordyckiego Stowarzyszenia Prawników (Deutsch-Nordishe Juristenvereinigung). Zaufany prawnik Ambasady Republiki Austrii w Warszawie. Konsul Honorowy Republiki Austrii w Gdańsku.
Robert Karpiński ─ Absolwent Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Kapitan żeglugi wielkiej, Offshore Installation Manager, operator systemów dynamicznego pozycjonowania statków. Wśród licznych kursów certyfikatów wymaganych do pracy w offshorze posiada między innymi Major Emergency Management Initial Response Training (MSTS Asia) oraz Well Control, Subsea stack, Supervisory Level w Malaga Drilling School. Ponad 20-letnie doświadczenie na stanowiskach oficerskich na statkach handlowych oraz różnego rodzaju jednostkach offshorowych (drillship, well test and servicing vessel, cable layer, supply vessels, rockdumping vessel).
Od 2006 związany z branżą wiertniczą i wydobywczą (Oil & Gas) – praca na statkach wiertniczych wyposażonych w systemy dynamicznego pozycjonowania statku oraz mogących wiercić do głębokości 12000 ft (3 657m). Doświadczenie w pracy offshorowej zdobywał w takich firmach jak Transocean Deepwater Drilling, Pacific Drilling czy Maersk Drilling, zaangażowany w operacje miedzy innymi u wybrzeży Nigerii czy na wodach Zatoki Meksykańskiej. Zwieńczeniem wieloletniej pracy zawodowej był awans na stanowisko Master / OIM i objęcie dowództwa jednego z większych statków wiertniczych.
Andrzej Kłudka ─ Ukończył Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Dodatkowo absolwent studiów podyplomowych Offshore Wind Energy Politechniki Gdańskiej. Inżynier, menager oraz wykładowca w branży stoczniowej i mechanicznej od 2005 roku. Obecnie pracuje w SiemensGamesa na stanowisku Project Manager Tower and Foundation. W latach 2018-2022 w Damen Engineering Gdańsk na stanowisku Lead Naval Architect/Chief Designer oraz Kierownik Projektów. W latach 2013-2017 w TTS Polska (obecnie MacGregor), gdzie był Kierownikiem Projektu, Inżynierem prowadzącym oraz Specjalistą ds. produktów. W okresie od 2005-2013 pracował w towarzystwie klasyfikacyjnym DNV jako Kierownik Projektu, Specjalista ds. zatwierdzania i inspektor. W DNV Norway zaangażowany przez ponad 2 lata w prace obliczeniowe nad platformami offshore koncernu ConocoPhillips. Wykładowaca m.in.: DNV Academy, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski W Gdyni. Autor kursów dla polskich i zagranicznych firm z branży okrętowej.
Paweł Kołakowski ─ oficer marynarki handlowej, wykładowca akademicki oraz instruktor specjalistycznych kursów morskich STCW/IMO. W roku 2009 po ukończeniu Akademii Morskiej w Gdyni na Wydziale Nawigacyjnym o kierunku Transport Morski podjął pracę jako oficer wachtowy i operator systemów dynamicznego pozycjonowania na specjalistycznych statkach w sektorze offshore. W 2016 roku zdał egzamin na Kapitana Żeglugi Wielkiej, rok później objął swoje pierwsze dowództwo. Brał udział w wielu projektach w sektorze offshore na całym świecie, zarówno wydobywczym ropy i gazu jak i przy budowie farm wiatrowych dla klientów takich jak: Shell, BP, Maersk, Pemex, Centrica, Total, Titan, HESS, Allseas, Equinor. Pracował między innymi przy takich projektach jak: budowa pola gazowego Culzean, budowa rurociągu Nord Stream II, wydobycie wraku Costa Concordia, budowa farmy wiatrowej Walney Wind Farm, wygaszanie pola gazowego Morecambe. Od 2020 roku pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Nawigacji Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Brał udział w tworzeniu porozumienia sektorowego „Polish Ofshore Sector Deal” jako członek grup roboczych przy Ministerstwie Klimatu. Członek Instytutu Nautycznego w Londynie (AFNI) oraz Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej. Autor oraz współautor kilku artykułów naukowych.
Maciej Krupa – kierownik projektów, konsultant i trener zarządzania projektami – szkolił m.in. w takich firmach, jak MAN Diesel & Turbo Poland, Lufthansa Global Business Services, Alior Bank, Ergo Hestia, Jota Group, Polskie Stowarzyszenie Projektów Młodzieżowych, StoGda Ship Design and Engineering, Damen Engineering Gdańsk, Wemeco Poland, Iturri Poland, Urząd Transportu Kolejowego, NC+, Cellfast, Cenos, Zeelandia, Śląskie Laboratoria Analityczne, Rockwell Automation, Hauck Heat Treatment, Electrolux, quick-mix, Vectra, Sevenet, Pilkington Automotive, Knauf, Amway, DSV, Northvolt Polska. W ostatnich latach prowadzenie projektów i szkolenia łączy z doradzaniem organizacjom w doskonaleniu praktyki zarządzania projektami. Wprowadzał organizacyjną metodykę zarządzania projektami w T4B, Drago, NFM Production. Realizował przekrojowy projekt rozwoju kultury zarządzania projektami w Viterra Polska – Niemcy.
Certyfikowany Project Management Professional (PMP®) oraz Professional Scrum Master. W 2009 roku ukończył Akademię Project Management Professional®. Od listopada 2016 roku przygotowuje absolwentów Akademii do egzaminu PMP®. Akredytowany trener i egzaminator metodyki PRINCE2®. Od grudnia 2015 roku przygotował ponad 250 osób do egzaminów potwierdzających znajomość tej metodyki. Spośród uczestników jego zajęć 95% osób zdało egzamin PRINCE2 Foundation za pierwszym podejściem. Akredytowany trener AgilePM®, w której to metodyce szkolił m.in. pracowników ambasad Wielkiej Brytanii w krajach europejskich.
Piotr Kubala ─ Inżynier geolog z ponad 25-letnim doświadczeniem w projektowaniu, nadzorowaniu, zarządzaniu oraz dokumentowaniu prac geologicznych w obszarach morskich i lądowych. Absolwent Wydziału Geologii, Geofizyki o Ochrony Środowiska w Krakowie. Realizował prace geologiczne na Morzu Bałtyckim oraz obszarach, lądowych i szelfach kontynentalnych Europy, Azji, Afryki i USA. Jest również zaangażowany w rozwój Morskiej Energetyki Wiatrowej na Bałtyku. W ramach projektów poszukiwania złóż ropy i gazu offshore i onshore w tym badawczych i komercyjnych prac geologicznych współtworzył proces projektowania, modelowania i zarządzania informacją geologiczną oraz ryzykiem operacyjnym i geologicznym w ramach zespołów projektowych oraz przy współudziale polskich i międzynarodowych ośrodków naukowych. Obecnie w PGE Baltica pełni rolę Eksperta ds. geologii MFW, odpowiadając za model geologiczny podłoża inwestycji Morskich Farm Wiatrowych.
Przemysław Adam Łodygowski – absolwent Wydziału Nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, magister inżynier, kapitan żeglugi wielkiej, akredytowany przy IMCA inspektor offshor’owych jednostek pływających. Przez ponad dziesięć ostatnich lat jako Marine Warranty Surveyor dla DNV zdobywał doświadczenie przy budowie wielu farm wiatrowych w Europie i Azji. Członek stowarzyszenia MWS – Society of Offshor Marine Warranty Surveyors (SOMWS). Zdobył doświadczenie na wszystkich etapach budowy morskich farm wiatrowych łącznie z FAT (Factory Acceptance Tests) i transporcie komponentów. W ramach współpracy wykonywał inspekcje TII (Transport and Installation Inspections) dla certyfikacji morskich farm wiatrowych. Współpracował z takimi firmami jak ORSTED (ex DONG), RWE, SIEMENS, SKYBORN RENEWABLES (ex.WPD), VATENFAL, E-ON, IBERDROLA, i wielu innych. Rozszerzając swoją wiedzę podjął studia na Politechnice Gdańskiej na kierunku Morska Energetyka Wiatrowa.
Alan MacLeay has been working in the offshore renewable energy sector since 1998. He is currently the Engineering Director in Seaway 7 ASA, a leading offshore wind installation contractor. He studied engineering at the University of Aberdeen graduating in 1989. He is a chartered civil engineer and Fellow of the Institution of Civil Engineers. After graduating he spent 14 years at Arup in various roles in the design and installation of offshore structures. He joined Subsea 7 in 2003 and worked initially on the Beatrice demonstrator project before helping develop Subsea 7 strategy for entering the offshore renewables market.
He is an experienced Project Manager and Engineering Director with extensive experience in all phases of offshore wind project development from initial site selection and concept development, through FEED and detailed design and project execution. This includes solving complex design problems, running technology programmes, risk management and strategy development.
He is active in several offshore wind committees and industry bodies including being the current chairman of the International Marine Contractors Association Renewables Committee and actively participates in the Industry Collaboration Committee with the G+.
Sławomir Michaluk ─ Project Director w Vestas odpowiedzialny za realizację portfela projektów morskiej energetyki wiatrowej (MEW) w zakresie inżynierii, dostawy, budowy oraz uruchamiania turbin wiatrowych (m.in. projektów MEW w Polsce). W sektorze ‘offshore wind’ pracuje od 2011 roku. Brał udział w projektach MEW w Danii, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz na Tajwanie. Uczestniczył w produkcji i instalacji fundamentów pod turbiny w MT Hojgaard, a następnie samych turbin w Siemens Gamesa i aktualnie w Vestas. Jest inżynierem budownictwa Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) i Coventry University (CU) oraz magistrem Duńskiego Uniwersytetu Technicznego (DTU) w Kopenhadze. Posiada także szereg międzynarodowych kwalifikacji i certyfikacji związanych z kierowaniem projektami, negocjacjami i zarządzaniem kontraktami oraz administracją biznesu.
Michał Olszewski ─ Członek Zarządu GrECo Polska, odpowiedzialny za pion Risk & Insurance Technique, Broker ubezpieczeniowy i reasekuracyjny. Z rynkiem ubezpieczeniowym jest związany od 2009 roku. W latach 2012 -2020 pracował w UNIQA TU S.A. gdzie pełnił funkcję min. kierownika działu underwritingu ubezpieczeń majątkowych. Był zaangażowany we wszystkie największe projekty ubezpieczeniowe prowadzone przez UNIQA TU S.A.
Od lutego 2020 roku związany jest z GrECo Polska. Podczas pracy w GrECo z sukcesem przeprowadził proces ubezpieczenia największych inwestycji energetycznych w Polsce ostatnich lat - budowy dwóch bloków gazowo-parowych w Elektrowni Dolna Odra oraz budowy Elektrociepłowni Nowa Czechnica w Siechnicach. W ramach Grupy GrECo odpowiedzialny za wsparcie projektów morskich farm wiatrowych. Z sukcesem prowadzi projekt pod nazwą „Offshore Academy". Jako jeden z niewielu brokerów ubezpieczeniowych w Polsce zna specyfikę oraz posiada doświadczenie w zakresie ubezpieczania projektów morskich farm wiatrowych. Autor wielu artykułów, komentarzy dotyczących ubezpieczeniowego aspektu polskich projektów MFW.
dr Adam H. Pustelnik ─ Jest doktorem nauk ekonomicznych, dyplom uzyskał kończąc Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Na rynku finansowym pracuje od 1992 roku. Pierwsze doświadczenia zdobył na Śląsku, pracując w firmie ubezpieczeniowej Feniks, a następnie pełniąc ponad 6 lat rolę Dyrektora Regionalnego w Gerling Polska (ubezpieczyciel ryzyk przemysłowych). W 2001 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie pracował dla majątkowego Commercial Union Polska (AVIVA), budując od zera dział ubezpieczeń indywidualnych, jako jego dyrektor. Następnie zajmował stanowisko członka zarządu w AIG Polska odpowiedzialnego za ubezpieczenia osobowe. Później, jako Dyrektor Generalny zarządzał firmą Genworth Financial (General Electric) w Polsce, gdzie przez trzy i pół roku, budując firmę od podstaw osiągnął z zespołem pozycję jednego z liderów rynku bancassurance.W latach 2008 – 2011 zarządzał ubezpieczeniowymi spółkami Signal Iduna w Polsce, na stanowisku Prezesa Zarządu. W latach 2008 – 2012 blisko współpracował z Polska Izbą Ubezpieczeń, był wiceprzewodniczącym Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych. W latach 2012 – 2023 był partnerem w firmie konsultingowej AhProfit. W latach 2018 - 2020 był wiceprezesem PWS Konstanta S.A. jednej z największych firm brokerskich w Polsce.Od 2020 roku jest Dyrektorem Departamentu Ryzyka i Ubezpieczeń w największej polskiej firmie energetycznej PGE S.A. W latach 2020-2023 był członkiem rady nadzorczej firmy PGE Dystrybucja S.A. Od 2022 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu PGE Asekuracja S.A. brokera wewnętrznego Grupy Kapitałowej PGE S.A. Posiada licencję brokera ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego. .
Joanna Rybicka-Gornowicz – managerka z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami w branżach: budowlanej, e-commerce, informatycznej i energetycznej. Obecnie Local Content Expert w RWE Renewables. Swoja karierę zawodową rozpoczęła na stanowisku koordynatora projektów wschodnich. Prowadziła także projekty optymalizacyjne. Była odpowiedzialna za budowanie strategii rozwoju oraz Biura Zarządzania Projektami w jednej ze spółek koncernu energetycznego, w której następnie przez ponad cztery lata pełniła funkcję Dyrektora ds. Inwestycji.
Absolwentka takich kierunków jak: Zarządzanie Projektami w Wyższej Szkole Bankowej, Podstawy Prawno-Ekonomiczne Procesu Inwestycyjnego oraz Funkcjonowanie Rynku Energi w Szkole Głównej Handlowej, Master of Business Administration w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów oraz Management Development Program ICAN Institute.
Od 2018 roku właścicielka firmy INSIGHT, w ramach której prowadzi warsztaty, mające na celu rozwój kompetencji miękkich, w tym budowanie silnych zespołów, efektywną komunikację oraz rozwój umiejętności przywódczych. Wyznaje zasadę, że siedemdziesiąt procent sukcesu w projektach to umiejętności miękkie i właśnie do tego chce przekonać i tego chce nauczyć pracodawców oraz pracowników.
Fanka stwierdzenia „hire for attitude, train for skills”, rysowania oraz piłki siatkowej.
Łukasz Sikorski – Dyrektor odpowiedzialny za rynek europejski OWC, globalnego konsultanta branży morskiej energetyki wiatrowej. Jest absolwentem MBA i inżynierem z duszą humanisty, posiadającym ponad 15-letnie doświadczenie w branży wiatrowej. Zaangażowany w świadczenie różnorodnych usług związanych z rozwojem i realizacją projektów, zarówno na lądzie, jak i na morzu. Jego doświadczenie obejmuje takie zadania jak studia wykonalności czy procesy due diligence na potrzeby finansowania i akwizycji projektów, analizy ryzyka oraz doradztwo w sektorze energetycznym, a także szereg działań związanych z rozwojem projektów na różnych rynkach. W sektorze morskiej energetyki wiatrowej był zaangażowany między innymi w zarządzanie projektami i zapewnienie jakości, współtworzył specyfikacje projektowe, dokumentację przetargową i procedury zarządzania rozwojem projektów, zarządzał dostawą usług związanych z różnymi aspektami, a także zajmował się kwestiami zarządzania ryzykiem i sposobami jego ograniczania. Obecnie aktywnie świadczy usługi doradcze dla projektów znajdujących się na różnych etapach rozwoju. Łukasz Sikorski był również zaangażowany w rozwój polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej, w tym doradztwo regulacyjne i aktywny udział w branżowych grupach roboczych pozwalających na ścisłą współpracę z interesariuszami rynku.
Szczególną uwagę poświęca zagadnieniom związanym z zarządzaniem oraz ryzykiem w branży morskiej energetyki wiatrowej, starając się łączyć ujęcie praktyczne z teoretycznym. Zainteresowany również problematyką redukcji kosztów i miejscem morskiej energetyki wiatrowej w przyszłym miksie energetycznym. Autor różnorodnych artykułów, warsztatów, prezentacji i moderator paneli dyskusyjnych, a także gościnny wykładowca na studiach związanych z zagadnieniami morskiej energetyki wiatrowej.
Konrad Wróbel – Członek Zarządu ORLEN Neptun (GK ORLEN), spółce dedykowanej morskiej energetyce wiatrowej (MEW), odpowiedzialny m.in. za kontraktacje, łańcuch dostaw oraz zarządzanie ryzykiem. Z wykształcenia prawnik. Dwudziestoletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami oraz ryzykiem (kierownik projektów w tym projektów z zakresu branży lotniczej, IT, oraz projektów R&D). Akredytowany trener i egzaminator metodyki M_o_R® (Management of Risk). Certyfikowany Project manager (M_o_R®/ PRINCE 2®). Członek Zarządów i Dyrektor operacyjny w firmach lotniczych (m.in. operujących śmigłowcami). Liczne publikacje prasowe z zakresu lotnictwa (śmigłowce), w tym stałe felietony „W zawisie” Pilot Club Magazine, oraz JustFly Magazine. Wieloletnia współpraca z EASA, FAA, South African Civil Aviation Authority (SACAA) oraz ULC m.in. w zakresie certyfikacji (lotniska / lądowiska / helipady i heliporty). Prywatnie pasjonat lotnictwa (śmigłowce, samoloty, szybowce, balony) ze szczególnym uwzględnieniem śmigłowców (nalot w Europie, Południowej Afryce i Stanach Zjednoczonych m.in. do licencji PPL (H)). Szczególną uwagę poświęca zagadnieniom związanym z zarządzaniem ryzykiem w branży morskiej energetyki wiatrowej ze szczególnym uwzględnianiem zarządzania ryzkiem w operacjach lotniczych (offshore) oraz zagadnieniom infrastruktury krytycznej (IK) w sektorze energetycznym.
Rafał Żendarski – absolwent Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kapitan żeglugi wielkiej, licencjonowany operator systemów dynamicznego pozycjonowania statków. Przez ponad dwadzieścia lat pracy na stanowiskach zarządzających, na różnych typach jednostek pływających i samo-podnośnych., na morzu i w stoczniach, zdobył bogate doświadczenie związane z szeroko pojętym sektorem offshore. Rafał Żendarski był zaangażowany w projektach obejmujących: planowanie i eksploatację płytko- i głębokowodnych odwiertów morskich, badania geotechniczne podłoża morskiego pod przyszłe instalacje farm wiatrowych lub posadowienie samo-podnośnych jednostek typu jack-up. Doradzał przy projektach: układania rurociągów i kabli podmorskich, transportu ładunków ciężkich i prac nurkowych.
Ukończył również studia podyplomowe na Politechnice Gdańskiej na kierunku Morska Energetyka Wiatrowa i od dwóch lat jest zawodowo zaangażowany w proces planowania i budowy morskich farm wiatrowych. Uczestnik konferencji, warsztatów branżowych i spotkań grup roboczych porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Ukończył szereg międzynarodowych szkoleń zawodowych i posiada liczne certyfikaty uprawniające do pracy na morzu na całym świecie.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Terminy zjazdów w pierwszym semestrze III edycji studiów:
Termin rozpoczęcia zajęć w III edycji studiów: Zajęcia rozpoczną się w semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024. Rozpoczęcie trzeciej edycji studiów oraz pierwszy zjazd wstępnie planowane są na początku marca 2024 r. Terminy zjazdów w III edycji studiów zostaną podane w późniejszym terminie. .
Czas trwania i forma studiów: Studia trwają dwa semestry i obejmują łącznie 210 godzin zajęć dydaktycznych, w tym wykłady, ćwiczenia, laboratoria oraz zajęcia praktyczne.
Studia prowadzone są w trybie niestacjonarnym, tj. zajęcia są realizowane w formie zjazdów weekendowych, w soboty i niedziele. Zajęcia realizowane są na Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
W jednym semestrze planowanych jest 7 lub 8 zjazdów zazwyczaj w odstępach dwutygodniowych.
Czesne: Opłata za całość studiów wynosi 7900 zł (3950 zł za semestr).
System opłat za kształcenie na studiach podyplomowych:
WARIANT I: jednorazowo za 2 semestry z góry 7800 zł - do dnia 31.01.2024
WARIANT II: dwie równe semestralne raty po 3950 zł - 1 rata do dnia 31.01.2024; 2 rata do dnia 15.09.2024
WARIANT III: miesięczny system ratalny 8 rat po 1000 zł - 1 rata do dnia 31.01.2024, pozostałe do 15 dnia każdego miesiąca
Deklarację sposobu płatności należy złożyć podczas procesu rekrutacji. Podane terminy i kwoty dotyczą opłat w ramach rekrutacji na III edycję studiów.
Termin i zasady rekrutacji:
Rekrutacja na III edycję studiów rozpoczyna się 20.11.2023 r. i potrwa do 07.01.2024 r., bądź do wyczerpania limitu miejsc. O zakwalifikowaniu decyduje kolejność zgłoszeń, limit miejsc wynosi 40 osób.
Warunkiem uruchomienia kolejnej edycji studiów jest zebranie odpowiedniej liczby słuchaczy (minimum 20 osób). Zgłoszenia przyjmowane są poprzez System Rekrutacji Internetowej . Szczegółowe informacje na temat rekrutacji i wymaganych dokumentów znajdują się w zakładce INFORMACJE O REKRUTACJI .
Pytania dotyczące studiów podyplomowych prosimy kierować pocztą elektroniczną na adres: podyplomowewn.umg.edu.pl bądź telefonicznie pod numerem 58 558 62 33.
Studia przeznaczone są dla kadry menadżerskiej i technicznej przedsiębiorstw prowadzących działalność w całym przemyśle offshore i jego sektorach składowych, z uwzględnieniem zarówno branży OO&G (OffshoreOil&Gas) jak i OWE (Offshore Wind Energy). Rozwój energetyki wiatrowej i przemysłu wydobycia ropy i gazu w obszarach morskich stanowi znaczący element rozwoju światowej gospodarki, a w najbliższym czasie także gospodarki krajowej. Kompetentna kadra, świadoma zagrożeń i wyzwań związanych z przygotowaniem i realizacją projektów jest niezbędnym ogniwem w dynamicznym i zrównoważonym rozwoju przemysłu OO&G oraz OWE. Studia są przeznaczone przede wszystkim dla kadry zarządczej i menadżerów, ale także dla członków i doradców zespołów projektowych oraz osób odpowiedzialnych za planowanie, przygotowanie i realizację poszczególnych etapów projektów i zadań. Rozwój kadry świadczącej usługi niezbędne w energetyce morskiej, świadomej zagrożeń i ich konsekwencji, potrafiącej dokonać analizy i oceny ryzyka, oraz zaplanować i skutecznie realizować działania eliminujące i ograniczające ryzyko, jest jednym z wyzwań rozwoju branży offshore i sektora odnawialnych źródeł energii. Tak więc, proponowane studia są skierowane do kadr przedsiębiorstw przygotowujących i realizujących projekty offshorowe (w tym dotyczące morskiej energetyki wiatrowej), kadr administracji publicznej, samorządowej wspomagającej pozyskiwanie środków finansowych na projekty czy zajmującej się konsultacją społeczną projektów.
Planowanie zarządzania ryzykiem oraz odpowiednie sterowanie i zarządzanie ryzykiem w projektach jest niezbędnym czynnikiem na każdym etapie realizacji projektów, jak na przykład przy przygotowywaniu umów, przeprowadzaniu ekspertyz, planowaniu dostaw komponentów, planowaniu zadań konstrukcyjnych, konserwacyjnych i remontowych, i wielu innych działaniach. Świadome zarządzanie ryzykiem z zachowaniem kultury bezpieczeństwa, obejmującej również zagadnienia ochrony środowiska, oraz umiejętność sprawnego i skutecznego reagowania na zagrożenia, umożliwia efektywną realizację projektów i zadań sektora OO&G oraz OWE. Pozwala także sprostać wyzwaniom społeczno-gospodarczym i środowiskowym, związanym z dynamicznym rozwojem morskiej energetyki wiatrowej oraz morskiego przemysłu wydobycia ropy i gazu, zapewniając jednocześnie zrównoważony rozwój przemysłu offshore.
Uczestnicy studiów zostaną zapoznani z zagrożeniami i ich ewentualnymi konsekwencjami przy realizacji projektów, przez ekspertów mających doświadczenie w przemyśle offshore, w tym ekspertów sektora OO&G oraz OWE. Uczestnicy poznają metody i narzędzia do oceny ryzyka, wspomagania zarządzania ryzykiem w projektach oraz wspomagania procesów decyzyjnych. Słuchaczom przybliżone zostaną też uwarunkowania prawno-gospodarcze projektów offshorowych. Przedstawione zostanie interdyscyplinarne podejście do zarządzania ryzykiem w projektach i rozwiązywania problemów odpowiedzialnego zarządzania przy planowaniu i realizacji projektów. Następnie, metodyka zarządzania ryzykiem w projektach zostanie nakreślona z uwzględnieniem specyfiki sektora wytwarzania energii oraz wydobycia gazu i ropy na morzu, zwracając uwagę na wyzwania i zagrożenia specyficzne dla projektów offshorowych oraz szczególnie trudne warunki ich realizacji. Poprzez studia przypadków i warsztaty, uczestnicy będą mogli poznać ideę zarządzania ryzykiem w praktyce i ocenić rolę uwzględnienia ryzyka przy przygotowaniu projektu i wpływ zarządzania ryzykiem na jego realizację.
PROGRAM STUDIÓW
MODUŁ I – Ryzyko i rola ryzyka w planowaniu, przygotowaniu i realizacji projektów.
Blok A – Podstawowe pojęcia i zagadnienia.
Blok B – Proces przygotowania projektów z uwzględnieniem ryzyka.
MODUŁ II – Uwarunkowania prawno-gospodarcze.
Blok A – Uwarunkowania prawno-gospodarcze w planowaniu i realizacji projektów offshorowych.
Blok B – Wsparcie realizacji projektów offshorowych.
MODUŁ III – Metodyka zarządzania ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej.
Blok A – Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem.
Blok B – Identyfikacja ryzyka. Eliminacja ryzyka z uwzględnieniem specyfiki projektów offshorowych.
Blok C – Analiza i ocena ryzyka.
Blok D – Planowanie reakcji na ryzyko. Prewencja z uwzględnieniem specyfiki projektów offshorowych.
Blok E – Monitorowanie i sterowanie ryzykiem. Detekcja, mitygacja ryzyka i adaptacja z uwzględnieniem specyfiki projektów offshorowych.
Blok F – Akcje ratunkowe i działania kompensacyjne. Weryfikacja i ocena działań z uwzględnieniem specyfiki projektów offshorowych.
MODUŁ IV – Komputerowe wspomaganie zarządzania ryzykiem w projektach.
MODUŁ V – Studia przypadków.
Dla zainteresowanych istnieje możliwość uczestniczenia za dodatkową opłatą w kursie „PRINCE2 Foundation” kończącym się certyfikowanym egzaminem.
Warunki ukończenia: Wiedza i umiejętności słuchaczy będą weryfikowane w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia oraz kierownika studiów np. w formie egzaminu, zaliczenia pisemnego, pracy projektowej, raportu, po zakończeniu wybranych bloków tematycznych bądź na zakończenie studiów.
MONOGRAFIA „Zarządzanie ryzykiem w przemyśle offshore”
Monografia „Zarządzanie ryzykiem w przemyśle offshore” poświęcona jest tematyce studiów podyplomowych „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej” i została wydana w Wydawnictwie Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Rozdziały pracy zbiorowej pod redakcją kierownika tych studiów, odnoszą się do zagadnień omawianych w ramach studiów i zostały przygotowane przez wykładowców oraz uczestników studiów, a jednocześnie ekspertów posiadających bogate doświadczenie, m.in. w branży offshore. Elektroniczna wersja publikacji dostępna jest na stronie Wydawnictwa UMG: https://wydawnictwo.umg.edu.pl
RELACJA Z ZAKOŃCZENIA I EDYCJI
ARTYKUŁ NA TEMAT STUDIÓW Z RELACJĄ Z ZAJĘĆ W CZASIE I EDYCJI
RELACJA Z INAUGURACJI II EDYCJI
ARTYKUŁ NA TEMAT STUDIÓW Z RELACJĄ Z ZAJĘĆ W CZASIE II EDYCJI
Uroczystą inaugurację I edycji studiów w dniu 12 marca 2022 r. rozpoczęliśmy wystąpieniem JM Rektora UMG prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adama Weintrita oraz Prezesa Zarządu PGE Baltica (partner główny studiów) Dariusza Locińskiego. Następnie wykład plenarny wygłosił Sławomir Bałdyga – Dyrektor Pionu Nadzorów Przemysłowych PRS S.A., członek Rady Koordynacyjnej ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej, oraz Łukasz Sikorski –Dyrektor odpowiedzialny za rynek europejski OWC, globalnego konsultanta branży morskiej energetyki wiatrowej. Pierwszy wykład poprowadził Rafał Żendarski pracownik PGE Baltica, absolwent Wydziału Nawigacyjnego UMG, który w PGE Baltica kieruje przygotowaniami do budowy zaplecza O&M, czyli wszystkimi kwestiami dotyczącymi konserwacji i utrzymania morskich farm wiatrowych.
Szczegółowe relacje z rozpoczęcia studiów można znaleźć na stronach:
Następnie zajęcia kontynuowaliśmy zgodnie z harmonogramem na kolejnych weekendowych zjazdach.
Wykłady z zakresu „Kultury bezpieczeństwa przy realizacji zadań i projektów offshorowych” z Arturem Ambrożewiczem (CEO Vulcan Training & Consultancy).
„Standardy BHP, szkolenia i certyfikacja” zostały omówione przez Artura Ambrożewicza (CEO Vulcan Training & Consultancy).
„Planowanie mechanizmów eliminujących ryzyko i możliwość wystąpienia poszczególnych negatywnych scenariuszy” w praktycznym ujęciu przedstawił Bartosz Borowski (OW Ocean Winds POLAND).
Jakub Budzyński, Stakeholder Manager w RWE Renewables oraz Wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej, przybliżył uczestnikom „Uwarunkowania prawno-gospodarcze w planowaniu i realizacji projektów offshorowych”.
Marek Kacprzak, radca prawny i partner zarządzający w kancelarii Kacprzak Radcy Prawni, przybliżył uregulowania legislacyjne związane z gospodarką energetyczną, a w czasie ostatniego zjazdu zaprezentował aspekty prawne due diligence.
Ryzyko w praktyce w ujęciu Roberta Grzegorowskiego, Senior Project Manager RWE Renewables, Członek Rady Koordynacyjnej Porozumienia Sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
„SAFETY IS A MINDSET” – myśl, która utkwiła na zakończenie wykładu Roberta Grzegorowskiego.
Zagrożenia techniczne omówił Robert Karpiński, Absolwent Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Kapitan żeglugi wielkiej, Offshore Installation Manager oraz operator systemów dynamicznego pozycjonowania statków.
Maciej Krupa (PM Experts) – kierownik projektów, konsultant i trener zarządzania projektami – rozpoczął wykłady od opisu natury ryzyka i pojęcia „ryzyko”, a następnie zapoznał uczestników z metodyką zarządzania ryzykiem w projektach, także poprzez praktyczne ćwiczenia.
Uczestnicy studiów również aktywnie brali udział w zajęciach.
Może są wśród nich przyszli wykładowcy kolejnych edycji studiów…
Dawid Dobrzański, Kierownik Inspektoratu Offshore PRS (Polski Rejestr Statków S.A.), przedstawił zagadnienia z zakresu technicznej analizy i oceny ryzyka.
I oczywiście jeden z głównych wykładowców na naszych studiach podyplomowych, który aktywnie uczestniczył także w tworzeniu programu, Łukasz Sikorski – Dyrektor odpowiedzialny za rynek europejski OWC, globalnego konsultanta branży morskiej energetyki wiatrowej.
W czasie jego wykładów czuć, że jest inżynierem z duszą humanisty – jak sam o sobie mówi.
Podczas ostatniego zjazdu, Łukasz Sikorski omówił aspekty związane z analizą ryzyka na potrzeby oceny projektów (due diligence), a uczestnicy w ramach studium przypadku poznali elementy analizy due diligence projektu w praktyce i przygotowywali zestawienie zidentyfikowanych ryzyk. W czasie pracy nad studium przypadku i analizą aspektów prawnych due diligence, uczestników wspierał Marek Kacprzak.
Pozostałe informacje w mediach na temat studiów podyplomowych:
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ SEKRETARIAT LUB KIEROWNIK STUDIÓW.
SEKRETARIAT STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Justyna Magierae-mail: podyplomowewn.umg.edu.pl
tel. 58 558 62 33
godz. 08:00 - 15:00
KIEROWNIK STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Agnieszka Blokus-Dziula
e-mail: a.blokuswn.umg.edu.pl
tel. 58 558 62 32
godz. 10:00 - 16:00
Pliki do pobrania: